Far je sastavni dio svakog automobila, kombija, kamiona, autobusa, radnog stroja, poljoprivredne mehanizacije ili motocikla, motornih sanjki i svih ostalih prijevoznih sredstava.
Osnovna namjena prednjeg svjetla je osvjetljavanje ceste tijekom vožnje noću ili pri smanjenoj vidljivosti.
Prednja svjetla su autodijelovi – samo dio autodijelova koji su važni u vožnji.
Sigurnost je na prvom mjestu, stoga sva svjetla i svi rezervni auto dijelovi, kada su u sklopu svjetala, moraju biti na najvišoj mogućoj razini kvalitete.
Prva svjetla počela su se ugrađivati u automobile nakon 1880. godine.
Imali su acetilen i ulje za punjenje.
S razvojem ovih prednjih svjetala s acetilenskim uljem poboljšala se vidljivost u noćnoj vožnji. Također su razvili prekidače i mogućnost paljenja ovih svjetala tijekom vožnje. To je za ono vrijeme bilo revolucionarno postignuće.
U osnovi su radili zbog otpornosti na kišu i vjetar. Radili su u svim vremenskim uvjetima.
Nakon 1891. pojavljuju se prva električna svjetla.
Električni farovi – autodijelovi modernog doba
Thomas Edison izumio je žarulju sa žarnom niti 1897.
Ovaj izum omogućio je izradu prvog električnog fara
Godine 1899. proizvedena su prva električna prednja svjetla i ugrađena u automobil Columbia Electric.
Razvojem prednjeg svjetla ažurirana je i ostala oprema na vozilima. Uglavnom napajanje. Bilo je potrebno stvoriti dostatnu stalnu opskrbu električnom energijom za sve potrošače.
Tvrtka Peerless prvi je proizvođač električnih prednjih svjetala – autodijela koji je revolucionirao automobilizam kao novu industriju.
Nakon 1903. godine proizvođači automobila počeli su ugrađivati električna prednja svjetla u sva vozila.
Prva implementacija cjelovitog modernog sustava elektrifikacije vozila provedena je u tvornicama General Motorsa nakon 1912. godine.
AC DELCO je bio pionir u dizajnu i proizvodnji prvog modernog električnog sustava na vozilu.
Istina je da je razvoj ovih električnih sustava trajao do 1939. godine. U to je vrijeme prvo zatvoreno prednje svjetlo ušlo u redovnu proizvodnju u automobilskoj industriji.
Čak i danas u modernoj eri 21. stoljeća, farovi su zapečaćeni. Unatoč tehnologiji i znanju, još uvijek postoje problemi vezani uz brtvljenje i zamagljivanje prednjih svjetala pod određenim uvjetima.
Halogene žarulje pojavile su se nakon 1950. godine.
Zadržali su se do danas i ugrađuju se u najveći broj proizvedenih vozila u svijetu.
Razlika između običnih žarulja i halogenih je u konstrukciji i izradi. Umjesto inertnog plina argon-dušik, koristi se ovojnica oko volframove niti.
Jod je bio plin za punjenje u halogenoj lampi, a brob je bio punjenje.
Halogena žarulja ima dulji vijek trajanja i otporna je na vibracije.
Najnovija faza u razvoju autodijelova donijela je nove tehnologije i proizvode.
Led i laserska tehnologija promijenile su svjetlinu.
Prednja svjetla modernih vozila imaju mogućnost podešavanja svjetla. Zadaju manje problema automobilima koji dolaze u susret.
Smanjena je potrošnja električne energije, LED i laserska tehnologija troše značajno manje električne energije. Istovremeno pruža najveću moguću svjetlinu.
Svjetlosna tijela na automobilu podijeljena su u nekoliko kompleta dijelova automobila
- Glavno svjetlo
- Putokaz
- Svjetla za maglu – dodatna svjetla za vožnju pri smanjenoj vidljivosti kao što je magla
- Reflektor mačje oko
- Svjetlo kočnice
- Zaustavljanje svjetiljke
- Dodatna svjetla za terenska vozila
- Svjetla za unutarnju rasvjetu
Svjetla su autodijelovi koji se planiraju za svako novo vozilo u razvojnim odjelima industrijskih pogona diljem svijeta.
Razvoj omogućuje proizvodnju svjetiljki prema najnovijim tehničkim dostignućima. Svaka svjetiljka najnovije generacije daje kvalitetnije svjetlo i troši manju količinu električne energije.
Industrija rasvjete razvija se u svijetu od prvog automobila.
Najvažnije marke za svjetiljke su
- Bosch
- zdravo
- Marelli magneti
- Valeo
- TYC
- DEPO
Sve automobilske tvrtke ulažu velika sredstva u razvoj novih tehnologija.
Unatoč tome, tržištem još uvijek dominiraju halogena svjetla.
Sve novije verzije i tehnološka dostignuća ugrađuju se u novije i skuplje modele automobila.
Svijet proizvodnje autodijelova ide naprijed nezaustavljivom brzinom.
Svaki novi proizvod, pa iu sustavu rasvjete, bolji je i sigurniji.