0
Košarica

Što je napon baterije?

Voltaža baterije je u osnovi njena napunjenost.

Stanje napona i napunjenosti baterije nam govori u kakvom je stanju naša baterija

Zašto je napon baterije važan?

Napon akumulatora uglavnom je potreban za pokretanje vozila. Nedovoljan napon – punjenje akumulatora onemogućuje pokretanje motora, također može izazvati određene greške u elektroničkim sustavima.

autodeli kruno.si

Baterija i napon koji daje? 

Akumulatori su rezervni dijelovi – auto dijelovi  koji skladište električnu energiju. Električna energija pohranjena u ovom uređaju omogućuje rad gotovo svih auto dijelova koji se ugrađuju u vozila. Baterija mora imati odgovarajući napon i napunjenost kako bi uvijek bila u funkciji potrebnoj za normalan rad.

Izvor: časopis

O čemu ovisi napon – punjenje baterije?

Napon – napunjenost baterije ovisi o nekoliko različitih parametara

Najčešći su

  • Skladištenje prije prodaje
  • Samopražnjenje
  • Proslava uz kratke vožnje
  • Nekorištenje vozila i njegovog stanja u dužem vremenskom razdoblju
  • Vanjska temperatura

Napon – punjenje na skladištu prije prodaje akumulatora

Skladištenje i transport akumulatora do skladišta je važno za dug vijek trajanja akumulatora.

U pravilu , čak ni nova baterija nikada nema 100% napona ili punjenja.

U pravilu napon pada tijekom skladištenja zbog vremenskog razdoblja i temperature u skladištu.

Nema ništa loše kada nova baterija ima samo 90% napunjenosti – napona –

Samopražnjenje baterije

Do samopražnjenja baterije dolazi u slučajevima

  • ako je baterija u skladištu (svaki mjesec gubi cca. 5 posto napunjenosti
  • ako se auto ne koristi i stoji u garaži
  • ako je baterija u čamcu, karavanu, kamperu, motociklu itd

Proslava uz kratke vožnje

posebna vrsta plastike). Vozila koristimo u razne svrhe.

Kada vozilo koristimo samo povremeno i vozilo je uglavnom u garaži i miruje mjesec dana, smanjuje se napon – napunjenost akumulatora.

Punjenje tijekom vožnje nije dovoljno u istoj mjeri kao potrošnja tijekom startova i kratkih vožnji.

Nekorištenje vozila duži vremenski period

Nekorištenje vozila dulje vrijeme dovodi do većeg pražnjenja akumulatora nego kod skladištenja novog.

Svaki automobil ima minimalnu konstantnu potrošnju električne energije za održavanje određenih sustava.

Stoga je rad u praznom hodu i nekorišćenje baterije dulje vrijeme štetno.

Oštećenje baterije može se spriječiti tako da se baterija puni svaki mjesec pravilno odabranim punjačem.

Napon kao funkcija vanjske temperature

Poseban napon – napunjenost baterije također ovisi o vanjskoj temperaturi.

Najveći pad napona događa se kada vanjska temperatura padne ispod nula Celzijevih stupnjeva.

Tada je napon znatno manji.

Kada je napon baterije prenizak za normalnu upotrebu?

Kada napon napunjenosti baterije padne na 75 posto ili manje, potrebno je napuniti bateriju prije uporabe.

Ispod ove vrijednosti napon najčešće brzo pada zimi kada je temperatura minus 10 ili više.

Koja vanjska temperatura je najprikladnija za napon akumulatora

Vanjska temperatura od 25 stupnjeva Celzijusa je temperatura na temelju koje proizvođači baterija vrše osnovna mjerenja –

Na ovoj vanjskoj temperaturi mjerenje napona je i najtočnije!

Zašto dolazi do promjene napona baterije? 

Tijekom punjenja i pražnjenja baterije odvija se kemijski proces.

Proces punjenja i pražnjenja načelno je još uvijek isti, ali su različita tehnološka dostignuća koja omogućuju brže kemijske procese. Novija tehnologija također omogućuje dulji vijek trajanja baterije.

Akumulator se prazni dok motor radi. Posebno veliki ispad događa se prilikom pokretanja motora.

Sumporna kiselina je punilo između pozitivne i negativne ploče.

Baterija se prazni potrošnjom električne energije. Time njegova napetost opada.

Elektrolit (sumporna kiselina, razrijeđena vodom) je međukarika preko koje se odvija pražnjenje – migracija olova s ​​pozitivne na negativnu ploču.

Pri pražnjenju se i tekućina razrjeđuje, u ovom slučaju sumporna kiselina.

Akumulator  je “prazan” – nema više napona kada je veći dio naslaga prešao s pozitivne ploče na negativnu. Baterija nikada nije potpuno ispražnjena.

Uvijek ostaje dio premaza koji propušta minimalnu količinu električne energije.

Ova količina nije dovoljna za pokretanje i vožnju vozila.

Sumporna kiselina je toliko razrijeđena da je treba ponovno napuniti.

Kako mjerimo napon baterije?

Za mjerenja se koriste različiti mjerni instrumenti koji se nazivaju punjači baterija.

Specijalni mjerači, zvani bomometri ili aerometri, uređaji su za mjerenje gustoće kiseline, ili se ona mjerila u prošlosti.

Novije baterije imaju posebne prozirne prozore na kućištu, koji su različito obojeni za zadane vrijednosti.

Današnje moderne baterije dizajnirane su na takav način da ovakva mjerenja više nisu potrebna.

Moderne baterije testiraju se i mjere voltmetrom ili multimetrom. Multimetar je uređaj koji osim očitavanja napona ima i druge funkcije mjerenja električnih vodova.

Najtočnije i najsigurnije mjerenje je uz pomoć testera.

Svi moderni kompjuterizirani testeri baterija imaju mogućnost mjerenja bilo koje baterije. Bez obzira na to je li baterija

  • Obični olovni, koji također ima poklopce koji se skidaju (neki motocikli još uvijek imaju takve akumulatore).
  • Obični provodnik, koji ima prozorčić za određivanje napona – napunjenosti baterije
  • Noviji starter akumulator tzv
  • EFB baterija (start&stop)
  • AGM baterija (start&stop)
  • GEL baterija
  • Ciklički akumulator za vrlo zahtjevne sustave
  • mokri Ca/Ca
  • DeepCycle baterije s litijskom tehnologijom.

Za punjenje svih novijih EFB, AGM, GEL, Cyclic, Ca/Ca, DeepCycle baterija s litijskom tehnologijom moraju se koristiti posebni punjači namijenjeni za ovu namjenu.

Punjači moraju imati mogućnost fleksibilnog punjenja s naponima punjenja 14,4 / 14,7 /13,8 /15,8V, 15A

Svi podaci o punjenju temelje se na vanjskoj temperaturi od 25 stupnjeva Celzijusa.

Na različitim temperaturama, vrijednosti su minimalno različite i ne utječu na kvalitetu punjenja.

Preporučamo kupnju kvalitetnog punjača baterija koji ima sve potrebne karakteristike.

Pročitajte također o  promjeni start stop baterije